Stel jezelf deze 4 vragen en kom erachter hoe jouw hotel scoort op de 2de van de 5 pijlers van werkgeluk.

Werkgeluk of plezier in het werk creëer je als werkgever door te zorgen voor omstandigheden waarin medewerkers zich veilig, gewaardeerd en gelukkig voelen. Eigenlijk niet anders dan je voor je gasten doet. Er zijn 5 onderdelen, pijlers, van belang. In de komende weken ga ik elke keer dieper in op 1 van de 5 pijlers.

“I have learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel”- Maya Angelou.

De tweede pijler; vertrouwen

Nu je basis goed staat gaan we verder met de volgende pijler; vertrouwen. (Wil je nog even je basis checken? Zie HIER mijn blog van vorige week). Geef vertrouwen aan je team en wees zelf ook betrouwbaar.

Heb je vertrouwen in je team? Zo niet, waarom niet? Als je dat wel hebt, weet je zeker dat je team dat vertrouwen ook voelt? Om wederzijds vertrouwen in elkaar te hebben heb je een band nodig. Een relatie. Uhm nee niet gelijk je Tinder erbij pakken. Een goede werk relatie. Het onderstaande model laat zien hoe je een basis van vertrouwen aanbrengt.

Bewustzijn van de emoties van je collega’s.

Focus op deze gevoelens.

Tolerantie van verschillende standpunten.

Begrip op brengen voor je collega.

Reageren zonder in de verdediging te schieten en met empathie.

Hoe moet je dit model nu zien? Stel je voor je bent in gesprek met een medewerker. Zorg dat je dan ook bewust bezig bent met het gesprek. Focus op het gevoel wat hij of zij heeft. Wanneer deze medewerker verdrietig is betekent dat niet dat je mee gaat huilen maar wel dat je probeert te begrijpen waarom deze verdrietig is. Dat je het niet wegwuift maar dat het verdriet er ook mag zijn. Tolerantie voor de gevoelens en de mening van een ander. Stel open vragen zonder zelf in de verdediging te schieten. Zo kun je het gebeuren duidelijk krijgen. Je was er zelf waarschijnlijk niet bij, breng begrip op voor het handelen. Antwoord ook vanuit empathie, zodat je medewerker weet dat je hem of haar echt hebt gehoord.

Het gaat allemaal om gevoel, werkgeluk, plezier in je werk is een gevoel. Wil je nu weten hoe het zit met dat gevoel in jouw hotel stel jezelf en je management leden, afdelingshoofden eens de volgende vragen.

1.    Is het voor de medewerkers veilig om fouten te maken?

In de hospitality werken mensen en mensen maken soms fouten. Iedereen onafhankelijk van de functie maakt fouten. Daar kunnen we kort over zijn. Het is belangrijker hoe je daarmee om gaat? Iedereen moet de ruimte krijgen om fouten te maken, hier leer je immers het meeste van. Medewerkers moeten niet bang zijn dat wanneer ze een fout maken er geld wordt ingehouden van hun loon. Ook moet je nooit voor de ogen van de gast of wie dan ook je medewerker afvallen.

2.    Hebben de medewerkers de mogelijkheid om in het moment een beslissing te maken?

Een gast heeft een opmerking of klacht en dan moet in het moment een beslissing worden genomen. Wanneer een medewerker die beslissing heeft genomen mag je daar nooit boos om zijn, of dit laten merken. Het enige wat je kunt is accepteren dat het is gebeurd. Natuurlijk worden er beslissingen genomen die jij anders had gedaan. Praat daarover. Stel open vragen zonder verdedigend te zijn. Ga na wat de situatie was want je was er niet zelf bij. Praat dan over wat mogelijk andere oplossingen zouden zijn. Wat iemand een volgende keer kan doen.

3.    Krijgt iedereen (hetzelfde) respect?

Het overgrote deel van onze collega’s komen werken en willen hun werk graag goed doen. Wanneer jij echt denkt dat dit bij jou anders is dan zou ik zeker deze hele serie blogs goed lezen, onderzoeken waar het in zit en mij even bellen. Maar laten we ervanuit gaan dat iedereen zijn werk goed wilt doen en geef iedereen dan ook jouw respect voor het werk dat ze doen. Iedereen is even belangrijk. Natuurlijk moet je revenue afdeling ervoor zorgen dat het hotel voor de juiste prijs met de correcte verhoudingen gevuld is. Maar als je housekeeping de kamers niet schoon maakt kan je die kamers toch niet verkopen. Iedereen is belangrijk, iedereen verdient respect.

4.    Mogen de medewerkers zichzelf zijn?

Dit heb ik vorige week ook behandeld maar ik vind dit zo belangrijk. Ik zie het ook zo weinig terug. We dragen allemaal een uniform. Hebben het liefst geen tatoeages, piercings en het haar strak naar achter. Zoveel mogelijk uniform. Maar gaat de hospitality niet over mensen? Het is mensen werk. Het gaat toch om verbinding? Hoe kan ik nu oprecht met een gast een verbinding maken als ik niet mijzelf mag zijn? Ga eens met je team in gesprek en kijk eens of je er samen uit kan komen zodat er meer persoonlijkheid in de persoon terugkomt.

Tips

Vorige week kreeg je 4 tips van mij. Deze week heb ik er 1 maar wel 1 hele belangrijke.

Let eens op als je collega’s aan het praten zijn over het hotel, het team, de leiding, de doelen. Praten ze dan in de wij of in de zij vorm? Dit zegt je alles wat je weten moet over het niveau van verbondenheid.

Laat het mij weten als je vragen hebt over wat ik heb geschreven. Of als je denkt;

·      ik wil meer plezier op de werkvloer

·      ik wil een betere werkgever zijn

·      ik wil dat wil meer betere reviews

·      ik wil meer winst

ik wil hiermee aan de slag maar ik weet niet hoe. Of ik wil dit doen maar ik heb geen tijd. Ik help graag! Wil je kosteloos met mij sparren? Mail mij op ilona@ilonasuurs.nl

=================================================================

BIO

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

Ilona Suurs is oprichter van Ilona Suurs. Dit bedrijf helpt hospitality bedrijven de beste werkgever te worden voor hun ideale werknemer. Hiervoor worden verschillende modules doorlopen. Elke module bestaat uit een gedeelte onderzoek, op maat gemaakt plan van aanpak en live en offline trainingen.

Ilona heeft na het afronden van haar studie Hotel Management aan de Hoge Hotelschool Maastricht in verschillende hotels voor verschillende ketens gewerkt. Wegens ambities die verder gaan dan haar carrière heeft ze haar passie voor hotels en hospitality ingezet bij verschillende facilitaire bedrijven. Door deze ervaringen is het haar missie om andere te laten ervaren dat je passie voor hospitality, werken in de hotel industrie en het hebben van een gezin, privéleven mogelijk moet zijn.