Stel jezelf deze 3 vragen en kom er achter hoe jouw hotel scoort op de 1ste van de 5 pijlers van werkgeluk. Inclusief 4 praktische tips hoe je voor nog meer plezier kunt zorgen.

Werkgeluk of plezier in het werk creëer je als werkgever door te zorgen voor omstandigheden waarin medewerkers zich veilig, gewaardeerd en gelukkig voelen. Eigenlijk niet anders dan je voor je gasten doet. Er zijn 5 onderdelen, pijlers, van belang. In de komende weken ga ik elke keer dieper in op 1 van de 5 pijlers. Daarnaast geef ik je concrete tips hoe je als de basis goed is je er nog een schepje boven op kunt doen.  

“Moral authority comes from following universal and timeless principles like honesty, integrity, and treating people with respect.” – Stephen Covey

De eerste pijler; Eerlijkheid/ rechtvaardigheid

Dit is de basis. Wanneer er geen eerlijke fundering is, wanneer medewerkers vinden dat de zaken niet rechtvaardig worden opgepakt kun je geen plezier in je werk hebben. Wil je weten hoe eerlijk je team het in jouw hotel vindt gaan? Denk eens over de volgende 3 vragen na;

1.      Worden je medewerkers op een eerlijke manier behandeld?

Zijn de regels en de procedures voor iedereen gelijk? Wanneer dit niet zo is vraag jezelf dan af waarom niet. Zijn de redenen waarom niet logisch en zijn deze duidelijk naar iedereen gecommuniceerd? Voorbeelden kunnen zijn dat alleen het management in de parkeergarage mag parkeren, dat het management meer ruimte krijgt voor persoonlijke ontwikkeling of dat alleen het sales team een bonus kan ontvangen voor behaalde doelen.

2.      Zijn de salarissen die je aan elke medewerker betaalt te rechtvaardigen?

Zou je aan elk personeelslid het salaris van een ander personeelslid kunnen verantwoorden? Wanneer er verschillen zijn die je niet kan uitleggen dan kan het team zich onrechtvaardig behandeld voelen. Ze zouden kunnen denken dat salarisniveau niet op kennis en kunde wordt gebaseerd maar op wie jij het leukst vindt.

Heb je een bonus systeem? Vraag jezelf eens af waarom je die hebt en wat het je oplevert? Onderzoekt heeft uitgewezen dat bonus systemen voor ongezonde competitie en stress zorgen. Daarnaast werken ze zwaar demotiverend wanneer de bonus niet wordt uitgekeerd.

3.      Worden de roosters eerlijk gemaakt?

Wanneer je roosters maakt kun je al snel vervallen in dingen als wanneer ik op dienst sta wil ik dat Maaike of Stefan er ook is want dan wordt het goed geregeld. Of ik wil niet dat Rick en Mo samenwerken want dan is het te gezellig. Het zal je team heel snel opvallen wanneer dit soort dingen gebeuren. Dit zorgt voor een groot gevoel van oneerlijkheid en zal de samenwerking niet ten goede komen.

Heb je deze 3 vragen na eer en geweten beantwoord en heb je vast kunnen stellen dat er in jouw hotel een goede basis is wat betreft eerlijkheid en rechtvaardigheid. Mooi! Laat je dan door onderstaande tips inspireren om de basis uit te bouwen. Is de basis nog niet goed genoeg? Dan is dat je eerste prioriteit om op orde te krijgen. Ik help je daar graag bij. Stuur mij een mail en we plannen een kosteloos gesprek in waarbij je gratis adviezen van mij ontvangt.

Tips

1.      Als je erover nadenkt is het heel raar dat in de hotellerie nog voor je bepaald wordt wanneer je wel en niet werkt. Draai het eens om. In plaats van te zeggen wie wanneer moet werken, vraag eens wie wanneer wil werken. Of voor nog meer autonomie laat ze zelf hun rooster maken. Maak het zo klein mogelijk dus per afdeling, team. Pak een A3 vel zet daar voor een week of maand de dagen op. Hou een meeting spreek met elkaar de randvoorwaarden af. Zoals hoeveel weekenddiensten je verwacht dat iemand werkt, of vroeg of late diensten. Spreek af wat een minimale bezetting per dienst moet zijn. En laat ze het zelf invullen. Een gezamenlijk gemaakt rooster is een rooster waar ze allemaal achter staan, want het is samen gemaakt. Het is een goede teambuilding oefening. Daarnaast leren ze dan het maken van een rooster niet altijd zo gemakkelijk is. Mijn advies is het minimaal 3 maanden te testen.

2.      Geef je mensen de ruimte om te zijn wie ze zijn. Dat ze hun persoonlijkheid niet bij de personeelsingang achter hoeven te laten. In de hotellerie dragen we allemaal uniformen. Geef je medewerkers de ruimte om deze te personaliseren met bijvoorbeeld buttons of het overhemd of shirt wat ze er onder dragen. Laat ze zichzelf kunnen uiten in hun haarstijl, tatoeages en sieraden.

3.      Geef je mensen de ruimte om te zijn wie ze zijn. Wat alweer? Ja, dit doe je namelijk ook met hun talenten. Niet iedereen heeft dezelfde talenten en interesses. Maak ruimte voor specialisaties. Natuurlijk wil je dat iedereen alles kan. Laat ze elkaar leren over hun eigen specialisatie. Vraag elke keer een ander teamlid om tijdens een afdelingsoverleg zijn kennis over het onderwerp over te dragen op de rest. Dit geeft meer bereik dan het allemaal zelf willen doen.

4.      Zorg dat de regels voor iedereen hetzelfde zijn en communiceer hier ook over. Zorg dat ook je nieuwe medewerkers op de hoogte zijn van de regels. Je kunt ze ook samen met het team opstellen. Kom je er gelijk achter wat jullie kernwaarde zijn en creëer je ook meteen daadkracht voor de regels.

Laat het mij weten als je vragen hebt over wat ik heb geschreven. Als je bij de tips denkt dat wil ik doen maar ik weet niet hoe. Of dat wil ik doen maar ik heb geen tijd. Ik help graag! Wil je kosteloos met mij sparren over hoe jij ervoor kan zorgen dat je medewerkers met meer plezier naar het werk gaan? Mail mij op ilona@ilonasuurs.nl

=================================================================================

BIO

Ilona Suurs is oprichter van Ilona Suurs. Dit bedrijf helpt hospitality bedrijven de beste werkgever te worden voor hun ideale werknemer. Hiervoor worden verschillende modules doorlopen. Elke module bestaat uit een gedeelte onderzoek, op maat gemaakt plan van aanpak en live en offline trainingen.

Ilona heeft na het afronden van haar studie Hotel Management aan de Hoge Hotelschool Maastricht in verschillende hotels voor verschillende ketens gewerkt. Wegens ambities die verder gaan dan haar carrière heeft ze haar passie voor hotels en hospitality ingezet bij verschillende facilitaire bedrijven. Door deze ervaringen is het haar missie om andere te laten ervaren dat je passie voor hospitality, werken in de hotel industrie en het hebben van een gezin, privéleven mogelijk moet zijn.